A 22,040 állagmegóvó felújítása

Feljts eltt 1 KA méltó látványt nyújtó mozdonyszobrok számát egyesületünk 2017-ben tovább gyarapította, ezúttal a Balatonboglárról a Balatonszemesi vasútállomás nyugati kijárata melletti Rózsaparkba áthelyezett 22,040-es pályaszámú gőzmozdony állagmegóvó felújítására került sor. (A mozdony korábbi kiállítási helye Balatonbogláron az egykori MÁV üdülő, majd Hotel Boglár udvara volt, amely az újabb átalakulások nyomán mára a Nemzeti Kézilabda Akadémia előtere lett.)

Az előzmények 2011-ig nyúlnak vissza, amikor Takács József, Balatonszemes polgármestere a mozdony áthelyezését kezdeményezte. Bár az ügy kicsit lassan haladt, az államvasút beleegyezését adta, 2013 márciusában a Balatonszemesi önkormányzat és a MÁV Zrt. Fejlesztési és Beruházási Főigazgatóság, valamint a MÁV História Bizottság illetékesei között létrejött megállapodás nyomán a mozdony gondozását a MÁV Zrt egy műtárgy birtokba adási szerződés keretében 15 évre Balatonszemes Község Önkormányzatára bízta.

Feljts eltt 2 KA megvalósítás elé számos további, nem ide tartozó akadály gördült, ezt követően még négy évnek kellett eltelnie, hogy a mozdony átszállításának terve valósággá váljon. Ahhoz hogy a hosszú éveken át elmaradt gondozás hiányáról árulkodó külseje az átszállítás után meg is szépüljön, szerencsére már csak két hónapnak. Nem véletlenül. Egyesületünk már a kezdeményezés alkalmával jelezte, hogy a mozdony áthelyezés utáni állagmegóvó felújítását vállalja. Minderre május 4. és 10, majd 22. és 29. között hat tagunk részvételével kb. 500 szakipari munkaórában sor is került.

Mozdonyfelújító csapatunk mindenkori „kemény magját”, ezúttal is korábbi vállalkozásaink „hősei” alkották, név szerint Horváth Zoltán, Márfai Attila és Vidus Béla, a MÁV nyugalmazott főmozdonyvezetői. Ők voltak azok, akik (ezúttal is szabadidejükből, saját felszereléssel, családjuktól távol, saját elfoglaltságaikat félretéve) tizenkét, napi tíz kemény munkaórában végigdolgozott munkanappal vették ki részüket a vállalkozásból. Akik lehetőségeikhez mérten adtak bele további élőmunka órákat, Regula Géza tagtársunk, valamint Márfai Attila apósa, a 82 éves Orlai Jancsi bácsi és Wein Tibor voltak.

Amilyen baráti fogadtatásban és minden igényünkre kiterjedő kiszolgálásban Balatonszemesen részesültünk, olyanra másutt még nem volt példa. Balatonszemes önkormányzata az anyag, fogyóeszköz, üzemanyag és egyéb (pl. szállás, étkezés) költségek teljes egészét is állta. Eddigi pályafutásunk során még erre sem. Ám nem véletlen, hogy ez így történt. Már önmagában azért sem, mert Balatonszemes polgármestere maga is vasútbarát…

s utn 2 KDe lássuk, hogy az elvégzett munka miből is állt? Bár e mozdony állapota (az általunk korábban felújítottakkal összehasonlítva) viszonylag jónak tekinthető, szerkezetén nem csak a több évtizedes kültéri tárolás, de már üzeme alatt is jelentős pusztulás ment végbe. Ezért nem csak az összegyűlt szépséghibákat kellett róla eltűntetni, azokat a javításokat is el kellett végezni, amelyek a vezetőállás biztonságos látogathatóságát is lehetővé teszik. E feladatok a felújítás egészének nagyobbik és kevésbé látványos részét képezték, amelyek túlnyomórészt a nem látható helyeken igényeltek szakipari, elsősorban lakatosmunkát. Jó példák erre a vezetőállás padló-, ill. a szénputtony fenéklemezei, amelyeket az idő vasfoga annyira elemésztett, hogy nagyobb részüket cserélni kellett. A víztartály és a mozdonysátor oldallemezeinek számtalan helyen átlyukadt felületeit ugyancsak kiváltottuk, a szénputtonyra és a kéményre pedig vízmentességet biztosító fedőlemezeket építettünk. Rendkívül kemény kihívást jelentett a két hengeröntvény teljesen tönkrement alsó burkolatainak kiváltása. A mozdonysátor elkorhadt padlózatának cseréjével pedig az asztalosmunkák is a szakipari palettára kerültek.

s utn 1 KAz alapozó és a fedő festés a gépezeten szórással, a síkfelületeken (mint pl. a víztartály) hengereléssel történt. A festés klasszikus módszerét igénylő helyeken - beleértve a hajtómű (üzemi körülmények között) tiszta fémfelületeit, valamint az egyes alkatrészek díszítő, vagy az eredeti gyári színtervet imitáló bevonásait is - a „jó öreg” ecsetnek természetesen ezúttal is bőven jutott feladat. Az oldal-pályaszámtáblák, és a már csak az egyik oldalon meglévő féksúly tábla újrafestése „házi feladat” volt, amelyet a tagtársak a két munkaciklus közötti időszakban otthon, házi műhelyükben oldottak meg.

A homlok-pályaszámtáblák hiánya, a selejtezés után felhelyezett királyi címeres oldal-pályaszámtábla utánzatok, valamint a gőzdómon található eredeti gyáriszám-táblák együttese azt tették célszerűvé, hogy a mozdony újrafestése az eredeti gyári kivitelnek leginkább megfelelő színterv szerint történjen. Ezt néhai szakértőnk és egykori társ-alapítónk, Soltész József, a Közlekedési Múzeum 2014-ben tragikusan elhunyt neves vasúti főmuzeológusa útmutatásai alapján hajtottuk végre. (Ennek megfelelően a gyári színtervhez nem tartozó díszcsíkozások, és a hajtómű magyar színtervekkel amúgy sem konform piros díszfestéseinek megújításától eltekintettünk.)

A ksz mozdony s a Kemny Mag KA vezetőállás műszereinek egy része az idők folyamán sajnos eltűnt. Ha ezek teljes pótlására nem is vállalkozhattak, leleményes tagtársainknak azért sikerült egy vízállásjelző csövet, és hozzá egy Ráner-kosarat is szerezniük, amelyek a vezetőállás ugyancsak sziszifuszi munkával járó megszépítése során beépítésre is kerültek. A négy mozdonylámpa közül a hátsók (rendelkezésre álló fotók tanúsága szerint) már a mozdony Balatonboglárra kerülésekor is hiányoztak. A meglévők a "ráncfelvarrásra" szerencsére alkalmas állapotban voltak.

Reméljük, hogy új turisztikai látványosságának technikatörténeti értékei Balatonszemest mostantól mindenki örömére hosszú évekig gazdagítják.

Képek a felújítás menetéről és a kész mozdonyrólfoto

Képek a felújítás menetéről facebook oldalunkonfoto

Cikk - helyi hírportál, Balatonszemes web page


A mozdony életútja  pdf k