A 376,589 állagmegóvó felújítása

p1130831 kA budakeszi Rózsa utca sarkán 1986-ban kiállított 376,589 pályaszámú gőzmozdony állagmegóvó felújításának története kissé rendhagyó. Már a helyszín is, hiszen a szobormozdonyok zöme az országban MÁV pályavasúti létesítményein belül, vagy azok közelében található. Ez a mozdony a selejtezése idején még virágzóan működő budakeszi MÁV Kórház jóvoltából került ide. Bár a Közlekedési Múzeum tulajdonában áll, a Múzeum és a MÁV megállapodása értelmében két évtizeden keresztül a Kórház gondozta. Állaga ez alatt folyamatosan romlott, s mire kritikussá vált, a kórház sorsa is megpecsételődött. 

Mivel különleges kiállítási helye miatt a mozdony a város turisztikai nevezetessége lett, a kórház 2007-es bezárása után immár égetően szükséges állagmegóvása és további karbantartása úgy a KM-nak, mint a város Önkormányzatának komoly gondot jelentett. A megoldást a KM abban látta, hogy e feladatok végrehajtását egyesületünkre bízza, így a tulajdonjog megtartása mellet egy 15 évre szóló szerződést kötött velünk. 

A KM és város Önkormányzatának érdekei azonban nem voltak tejes fedésben, hiszen utóbbi - mint a mozdony által foglalt terület tulajdonosa - érthető okokból arra is törekedett, hogy a mozdony új gondozója annak környezetét is rendben tartsa. A MÁV területen kiállított mozdonyok későbbi példáival ellentétben ez sok meddő terhet rótt ránk (hiszen úgy célkitűzéseinktől, mint kapacitásainktól távol áll) és emiatt a kétoldalú megállapodás is igen vontatottan született meg. Ám ezt követően igen jó együttműködés alakult ki, munkánkat hatékonyan támogatták, elismerésének a városi média útján is hangot adtak.

376589 kA budakeszi mozdony állagmegóvó munkái 2009 áprilisában kezdődtek, és öt hétvégén keresztül folytak. Az első hétvége feladata a zúzottkő ágyazat helyreállítása és a környezet rendezése, elsősorban a mozdonyt teljesen elborító vadnövényzet kiirtása és elszállítása volt. Ebben a város közterület fenntartói jelentős erőkkel működtek közre. A másodikon a lakatos- és felületkezelési munkákat végeztük el, míg a továbbiakon az alapozó, majd az átvonó festések történtek. A budakeszi mozdony esetében szerencsés körülmény volt, hogy lemezanyagok kiváltására nem volt szükség.

A visszamaradt, műszakilag könnyebben kivitelezhető és kevésbé látványos munkák a késedelmes kezdés miatt 2010-re is áthúzódtak. Ekkor a hajtómű festését és a javító jellegű munkákat végeztük el. Ez alkalommal a műanyagból utángyártott pályaszám tábla is elkészült és a helyére került.

A mozdonyt az elkövetkező évben kétszer graffitizték össze. Az elsőt magunk állítottuk helyre, a második esetben magát a graffitit is ismeretlen, de ezúttal jószándékú tettes tűntette el.

Képek a felújítási munkák menetéről  foto

A Budakeszi Hírmondó cikke  pdf k

A Buda környéki iránytű cikke  web page

Az INDÓHÁZ Online cikke  web page

Festik a 376-ost L. Dézsi Zoltán riportfilmje  video ikon


A mozdony életútja  pdf k