A 376,649 állagmegóvó felújítása

p1210502 kA Déli Vasút „Buda-Kanizsa” vonala megnyitásának 150. évfordulója tiszteletére, a kapcsolódó jubileumi rendezvények alkalmából, és szövetséges vasút-barátainkkal, a Verebély László Vasúttörténeti Egyesülettel újabb közös vállalkozás keretében 2011. májusában és júniusának első felében elvégeztük a Siófokon kiállított 376,649 p.sz. mozdony állagmegóvó munkáit. A kívül-belül teljes optikai felújításon átesett mozdony avatására a jubileumi rendezvénysorozat június 22-i ünnepségén került sor.

Az elszomorító látvánnyá lepusztult mozdony felújítási munkái bő három munkahetet és több hétvégét vettek igénybe. Az első hét zömében a régi festékrétegek eltávolításáról, valamint a visszataszítóan elvadult környezet rendezéséről szólt. (A mozdony körül elszaporodott vadnövényzet - melynek rejtekét a hajléktalanok "illemhelynek" használták... - kiirtása is komoly erőfeszítéseket igényelt.) Egyidejűleg a mozdonykonyháról is eltávolítottuk a hajléktalanok által behurcolt és felhalmozott bámulatos mennyiségű kommunális hulladékot. Az alapozó festés megkezdése előtt azonban még több munkanapot igénylő lakatosmunkát is el kellett végezni, legjelentősebb ezek közözött a víztartályokon és a szénputtonyon kb. 5m2 teljesen elkorrodálódott lemezanyag kiváltása, valamint az előbbi és a kémény befedése volt.

dscf7940Az alapozó festésekhez korrózió gátló alapozókat, a felső rétegekhez (a Közlekedési Múzeum javaslatára) feles keverésű fényes- és matt-fekete zománcfestést alkalmaztunk. A felhordást síkfelületeken hengereléssel, a hosszkazán nehezen hozzáférhető részein ecseteléssel, a gépezet belülről elérhető felületein pedig szórással oldottuk meg. A mozdonykonyha korróziómentesítése és festése után befejező lépésként annak elkorhadt padlózatát is kiváltottuk, a hajléktalanok visszaköltözésének "késleltetése" érdekében pedig lakattal zárhatóvá tettük. (Kulcsa az érdeklődők számára az állomás forgalmi irodáján hozzáférhető.)

A képen látható homlok-pályaszámtáblákat is magunk készítettük (műanyagból) azzal a céllal, hogy a mozdony a nagyközönség számára távolabbról is azonosítható legyen, de ezeket a mozdony eredeti gyári kivitelnek jobban megfelelő megjelenése érdekében nem rajta, hanem környezetében helyeztük el. (Sajnos ezek ősszel vandál rongálók áldozatául estek.)

376649 kEhelyütt szeretnénk kihangsúlyozni egy kiemelt VIP közreműködőnk nevét: Dr. Gruber Attila Országgyűlési Képviselő a május 9-ei hétvégén egy egész napos kemény, aktív, kétkezi részvétellel jelentős mértékben járult hozzá munkánk sikeréhez. Köszönettel tartozunk Balázs Árpád Úrnak, Siófok polgármesterének és a város önkormányzatának azért, hogy a vállalkozás kereskedelmi beszerzésű anyag és fogyóeszköz költségeinek felét fedezték. Kiemelt hangsúlyt szeretnénk adni annak is, hogy a MÁV Zrt. dolgozói részéről olyan segítőkészséget tapasztaltunk, amely számunkra eddig ismeretlen volt.

Képek a munkálatokról és az avatásrólfoto

A "Siófoki Főnix" - amatőr rövidfilm video ikon

A KaposPont cikke  web page


A mozdony életútja  pdf k