Megújult a 275,020 a Pécsi MÁV Igazgatóság udvarán

100 01182013. 07. 13.

Az országban megalakulásunk óta számos szobormozdony állagmegóvó felújítása történt meg a mi tevékenységüktől függetlenül is, amelynek magunk is rendkívül örülünk és hisszük, hogy az ez irányú tevékenységet folytató vasútbarátainkra egyesületünk működése is ösztönzően hat.

Különösen örülünk azonban annak, hogy 275,020 (ex 22,020) állagmegóvó felújítására is sor került, mivel a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág Pécsi Területi Központjával a 2011-es Siófoki és a 2012-es Somogyszobi mozdonyfelújításaink során igen jó kapcsolatunk alakult ki.

A MÁV Pécsi Területi Igazgatóságának udvarán kiállított "nyalóka" állagmegóvó felújítási munkáit a MÁV-GÉPÉSZET dombóvári Járműfenntartási Központ pécsi részlegének munkatársai - Berghammer Vilmos, Hencz László, Kumli Tibor és Szeidl János urak - végezték el. Munkájukhoz az MGV részéről is köszöntet mondunk és ezúton is gratulálunk hozzá! Minőségét az itt látható képek bármely kommentárnál jobban ecsetelik. Eredménye közös örömünk!

A képeket és az alábbi cikket az igazgatóság forgalmi szakértője Pókay Zoltán úr bocsátotta egyesületünk rendelkezésére, melyet örömmel teszünk itt közzé:


100 0139 1Megújult a „nyalóka” a pécsi igazgatóság kertjében

A Magyar Királyi Államvasutak 1913. évi 35. számú Hivatalos Lapja szerint 1913. augusztus 1-én Lőrinczbányai Littke Jenő (addig Budapest balparti üzletvezető-helyettes) vezetésével felállíttatott a pécsi központú üzletvezetőség.

A 100 éves évfordulóról egy ünnepség-sorozattal emlékezünk meg, melynek első állomása az igazgatósági épület parkjában lévő gőzmozdony, mint kiállított tárgy, felújításának avatása, a Vasutasnap jegyében, 2013. július 11-én megtörtént.

A kiállított tárgyként ma is szolgálatban lévő mozdonyt a MÁV szerkesztési osztályával közösen a Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak, ismertebb nevén a MÁVAG Kőbányai úti gyárában tervezték.

A 22-es sorozatú két kapcsolt kerékpárú, túlhevített gőzű, ikergépezetű szertartályos mozdony, másodrangú mellékvonalakra készült. Az államosított, illetve MÁV-kezelésbe került helyi érdekű vasúti mozdonyok felváltása volt a fő feladata, később állomási tolató mozdonyként is használták. Teljesítménye 290 LE, sebessége 65 km/h, szolgálati tömege 36 tonna, vízkészlete 4 m3, a tüzelőanyag-készlet 1,33 m3. 1928-tól 1940-ig gyártották hazánkban, összesen 148 db készült a MÁV megrendelésére, továbbá 13 db a Jugoszláv Államvasutak részére. Később a licencet is megvásárolták, a Slavonski Brod gépgyár további 22 hasonló mozdonyt épített. MÁV sorozatjelüket 1956-ban 275-re változtatták. Beceneve: nyalóka.

100 0122A területi trakciós munkatársaink birtokában lévő mozdony-nyilvántartási könyv szerint az eredetileg 22.020 pályaszámú mozdonyt a MÁV Gépgyár szállította, Dombóváron 1928 szeptember 7-én került állomásításra. 1931-ben Kaposvárra került, onnan 1934-ben Pécsre. 1945. április 6-án – idézem a bejegyzett szöveget – „összeomlás után került a fűtőházba”, Nagykanizsán. További sorsa 1947-től Dombóvár, 1955-ben újra Pécs, 1959-ben ismét Dombóvár, 1970-től 1973-ig Veszprémkülső. Végső honos állomása ugyanaz lett, mint a legelső, tehát Dombóvár. Számtalan átalakítás, kazáncsere, fővizsgálat után utolsó főjavítását 1974-ben Debrecenben kapta. 1975-ben még 240 tolatási óra teljesítményt produkált. Az utolsó javításáról a bejegyzés 1976. május 26-i keltezésű.

A felújításban 4 fő vett részt, mintegy 150 munkaórában. 60 liter alapozó és festék, 15 liter hígító, tapaszok, ecsetek, rengeteg csiszolópapír fogyott. A hegesztő- és csiszoló gépek zaja, a por és a szabadtéri időjárási körülmények, no meg az egyidejűleg folyó épület- és falfelújítási munkák tették még nehezebbé tevékenységüket. A renoválás csodálatosan sikerült, meg kell említenünk nevüket: Berghammer Vilmos, Hencz László, Kumli Tibor, Szeidl János, valamennyien a MÁV-GÉPÉSZET dombóvári székhelyű Járműfenntartási Központ pécsi részlegének munkatársai.

100 0153Szeretett gőzösünk újra fénypontja lett a kertnek, melyet ingatlanosainknak sikerült ismét parkká varázsolniuk. Nem csak nekünk, az itt dolgozóknak és az ide érkező ügyfeleknek lett újra jóérzés, pozitív első benyomás hozzánk bejönni, de bizonyára újra népszerű lesz a park a városlakók, a Pécsre érkező vendégek, turisták, vasútbarátok, unokák - nagyszülők számára is, sőt újra fotóhelyszínné válik jegyespárok, csoportképek és portrék készítéséhez.

Pécs, 2013. július 11.
Pókay Zoltán Pécsi Területi Igazgatóság, forgalmi szakértő

A Pécsi Napilap cikke web page