Vasúti vontatójármű adattár

Jelen oldal - szerepvállalásunkkal összhangban - a gőzmozdonyokkal és egyéb vasúti vontatójárművekkel kapcsolatos ismeretek és adatok terjesztésének céljait szolgálja. Az itt elérhető adatbázisban (kereső; ld. alább) mintegy másfél millió a világon létezett, vagy (még) létező vasúti vontatójármű (vagy járműszerelvény; pl. motorvonatok) életút-adatai találhatók meg. Ezen adatmennyiség alapján túlzás és szerénytelenség nélkül állíthatjuk, hogy az összegyűjtésébe fektetett munka eredménye világviszonylatban is egyedülálló. Szerzőire, mint kiemelkedő szakemberekre, és mint tagtársainkra is elismeréssel és büszkeséggel tekintünk.

E páratlan gyűjtemény

  • Kirchner Attila,
  • Novotny Károly,
  • Tóth Sándor és
  • Villányi György

tagtársaink évtizedeken átívelő lelkes és áldozatos adatgyűjtő és -feldolgozó tevékenysége eredményeként, de mondhatjuk úgy is, hogy életműveként jött létre. Munkájukat azonban számos ismert magyar és külföldi vasútbarát és vasúti szakember is támogatta, neveik az adatbázis létrejöttének ismertetésében találhatók (ld. a kereső alatt), köztük egyesületünk további tagjaié is, mint Pászti Tibor és Soltész József .

Nagy öröm számunkra, hogy egy ilyen, kizárólag az elhivatottság által motivált és teljes egészében önkéntesen, non-profit alapon elvégzett grandiózus munka eredményét a nyilvánosság elé tárhatjuk. Ehhez azonban egy kevésbé kellemes kötelességünk is tartozik; felhívni a figyelmet arra, hogy az adatbázis teljes tartalma fent nevezettek, valamint az oldal alján felsorolt közreműködők és támogatók szerzői jogainak oltalma alá esik. Nyomatékosan kérjük ezek mindenkori tiszteletben tartását! Az adattár bármely részének publikus (nem saját célú) felhasználása kizárólag a forráshely és a szerzők nevének feltüntetésével (Kirchner Attila, Novotny Károly, Tóth Sándor, Villányi György: Vasúti vontatójármű adattár / www.gozmozdony.hu) jogszerű. 

Fentieken túlmenően fel kell hívnunk a figyelmet arra is, hogy egy ekkora adatmennyiség feldolgozása esetleges hibák, pontatlanságok, vagy hiányosságok nélkül a mindenkor legjobb tudással végzett munka mellett sem elvárható. Ezek aránya ismereteink szerint messze az elfogadhatóság határain belül esik, de bármikori előfordulásaikból eredő bárminemű következményekért felelősséget a szerzők nem vállalhatnak. A közzétett verzió nem végleges. Úgy az adatbázis tartalma, mint alábbi kezelőfelülete folyamatos jobbítás, tökéletesítés, fejlesztés alatt áll.

Felhívjuk a figyelmet továbbá, hogy az adatbázist működtető szoftvert a visszaélések észlelésére, megakadályozására és nyomon követésére is alkalmassá tették!

A kereső használata:

A keresés a pályaszám megadásával indítható. (Figyelem! A rendszer csak helyesen megadott pályaszámokra válaszol használható adatokkal!) A keresési kritériumok a keresőgombtól jobbra található országlista, ill. vasúttársaság-szűrő és -kód beviteli mezők használatával szűkíthetők. A pályaszámokkal meghatározott járművek keresett egyedi adatai egynél több találat esetén az egyes találatokra kattintva jeleníthető meg. Egyazon járművekre az életútjuk során különböző tulajdonosi állagokban történt nyilvántartásuk esetén több találat is megjelenik. (Amennyiben a megjelenített adatsorhoz kiegészítés is tartozik, ezek az adatsorra történő további kattintás esetén külön ablakban jelennek meg.) Visszalépés a keresés újraindításával lehetséges.

Belépés a keresőbe:

Perspective-Button-Search-icon k


Az adatbázis létrejöttének rövid története:

Az adatbázis első változatát még az 1980-as évek elején Kirchner Attila ESZR R32-es számítógéppel készítette, EDOS operációs rendszer alatt, PL/I nyelven. Néhány év múlva elkészült a második verzió, IBM S/36-os gépen és RPG nyelven. 1990-re az adatbázis mérete elérte a 100 ezer pályaszámot, amellyel kinőtte a gép kereteit és szükségessé vált a harmadik, napjainkig ívelő változat elkészítése IBM AS/400, illetve ezzel párhuzamosan IBM PC-re, RPG és C programnyelveken.

Az adatok bevitele kezdetben különböző könyvek, folyóiratok alapján történt. A nyolcvanas évek második felétől majd 10 éven át heti rendszerességgel Lányi Ernő segítségével, az ő életművének gépre vitelével sikerült az adatbázist kb. 400 ezer pályaszámra bővíteni. Ekkor kapcsolódott a munkába Villányi György, a Ganz-MÁVAG mérnöke, aki páratlan tudását és munkabírását bevetve oroszlánrészt vállalt a napjainkra elért számú tételt tartalmazó adatbázis továbbfejlesztésében. Még a kilencvenes évek elején Tóth Sándor, a GySEV volt történésze csatlakozott  harmadikként a fejlesztőkhöz, majd néhány éve negyedikként Novotny Károly is bekapcsolódott az adatbevitelbe.

Magyarországon számos további segítőnk járult hozzá értékes adataival a pontosításhoz és további bővüléshez, akiknek ezúton is szeretnénk köszönetet mondani: Bacsinszki Tibor, Bárdos Imre, Dr. Bory Endre, Czéh György, Erő János, Grátzer Ákos, Gróf György, Dr. Károlyi Zsolt, Lovas Gyula, Lovász István, Markója Szilárd, Nagy Tibor, Pászti Tibor, Soltész József, Szécsey István és Zlatnyik Ferenc.

A külföldi adatokat egy népes csapat segítségével sikerült összegyűjtenünk:

Toms Altbergs, Toma Bacic, Roland Beier, Karel Benes, Mladen Bogic, Tadej Brate, Andrea Canale, Keith Chester, Tomislaw Czarnecki, Jürgen Ulrich Ebel, Paul Engelbert, Helmut Dahlhaus, Chris Halliwell, Erich Hoch, Reimar Holzinger, Ingo Hütter, Volkmar Kubitzki, Dietrich Kutschik, Hubert Königer, Serban Lacriteanu, Jens Merte, Alfred Moser, Josef Motycka, Martin Murray, Josef Pospichal, Waldemar Sliwa, Paul Spencer, Dieter Stanfel, Andreas Stange, Piotr Staszewski, Dietmar Stresow, Norbert Tempel, Edoardo Tonarelli, Zoran Veresic, Wolfram Wendelin, Hansjürgen Wenzel, Werner Willhaus és Dieter Zoubek.